Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.05.2011 05:42 - Колективната българска мнителност
Автор: min11hetep Категория: Регионални   
Прочетен: 8827 Коментари: 18 Гласове:
39

Последна промяна: 24.05.2011 07:50

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Deutsche Welle
Българите са най-недоверчивите европейци - това установи още преди години анкета на БиБиСи, проведена в 68 държави

Дали има рационално обяснение за пословичния колективен негативизъм на българите? Възможните, обикновено спекулативни отговори, са легион. Но още по-интересни от причините за тази масова депресивна недоверчивост са нейните следствия - много на брой и пагубни за неукрепналата демократична система.

Епидемично недоверие

Когато не вярваш на нищо и никого, в крайна сметка се случва следното: първо, социалната тъкан се атомизира и хората заживяват под мотото "Моят дом е моята крепост". Второ, никой не иска да се ангажира с обществени проблеми, тоест "Всеки се спасява поединично". И трето, хората отбягват доброволните акции, благотворителността и милосърдието - "Делото в помощ на давещите се е дело на самите давещи се". Да не говорим, че, четвърто, цари тежък дефицит на общи каузи...

Това показват и изводите от едно актуално българско изследване: хората предпочитат да се затворят в капсулата на семейния кръг и близките, а по този начин общност трудно възниква. Социалните връзки са слаби и неустойчиви, българите блуждаят в апатия и хич не искат да се включват в дейности "на ползу роду". Една трета от самите граждани смятат, че в България няма гражданско общество. А има ли изобщо граждани?

Гражданският сектор в държавата страда и от липса на граждани, но и от липса на държавна политика. И по-точно, някаква държавна политика има, но тя е неправилна. Само 7 на сто от субсидиите, предвидени в държавния бюджет за неправителствения сектор, ще бъдат разпределени с конкурс, писа наскоро в. "Дневник". Останалите 93 процента от над 10-те милиона лева ще се раздават “на тъмно”, под масата, по неясни критерии. Най-вероятно на близки до правителството организации.

Че тогава как хората да вярват и да участват в граждански сдружения? Та нали в тази картинка всеки вижда, че “неправителственият сектор” всъщност витае в правителствена орбита. Според експерти от ЦИД дори вече е изграден огромен обръч от НПО, които стават инициатори на корупционни схеми с участието на политици и държавници.

Да дебнеш всички, дори и себе си

Ето как кръгът се затваря и колективният портрет на нацията се окръгля така: Българите са недоверчив народ. Не вярват на тези, които ги управляват - дори да са гласували за тях. Не вярват на правосъдието - да изброявам ли причините? Не вярват и в себе си...

От всичко това се сглобява усещането за лично безсилие. И убеждението, че участието в обществени акции е безмислена донкихотовщина, а надеждата да промениш нещо - утопична. Държавата все тъй се усеща като чуждо и враждебно тяло. Тя става “близка и мила” само на онези, които вече са я напуснали...

Източник: INSMARKET




Гласувай:
39



1. vmir - Много верни и важни констатации.
24.05.2011 08:34
Могат да се добавят и много други, но са необходими единствено най-съществените.
цитирай
2. min11hetep - Да, Vmir, съгласна съм.
24.05.2011 08:39
А статията ме впечатли с точната преценка за това какво представляваме, погледнати отстрани...

Честит Празник! :):):)
цитирай
3. divna8 - ЧЕСТИТ ПРАЗНИК НА БУКВИТЕ И СЛОВОТО БЪЛГАРСКИ!
24.05.2011 09:50
И ДА СИ ПОЖЕЛАЕМ ПОВЕЧЕ ДОВЕРИЕ В НАС САМИТЕ, ЗА ДА ПОВЯРВАМЕ И НА БЪЛГАРСКОТО ОБЩЕСТВО...
ИМА ГО, НО РАЗДЕЛЕНО НА МАЛКИ ГРУПИ И НАД НЕГО БДЯТ РАДЕТЕЛИ НА ПРИНЦИПА "РАЗДЕЛЯЙ И ВЛАДЕЙ"...
НАЛИ ТАКА НИ МАНИПУЛИРАТ - НАШИ И ЧУЖДИ - ВЕЧЕ ТОЛКОВА ГОДИНИ И НИ ПРИСПИВАТ С ПРАЗНИ ОБЕЩАНИЯ...
ПО-ВАЖНО Е МИСЛЯ, НИЕ ДА СИ ОБЕЩАЕМ ЕДИННОСТ... И ДА СПАЗИМ ОБЕЩАНИЕТО СИ С ЦЕНАТА НА ВСИЧКО!!!
цитирай
4. min11hetep - Честит празник и на теб, Divna8! :)
24.05.2011 10:54
И нека радетелите на Словото да пазят светостта му! :):):)
цитирай
5. monaliza121 - Честит празник, Мин!
24.05.2011 12:10
Хората не се раждат недоверчиви.
цитирай
6. min11hetep - Честит празник, Мона Лиза! :)
24.05.2011 12:18
Да, така е. Но защо забравят после... за доверието и вярата в другия, в себе си?
цитирай
7. vmir - 2. min11hetep,
24.05.2011 12:38
min11hetep написа:


Честит Празник! :):):)


Честит Празник! :)
цитирай
8. min11hetep - Vmir!
24.05.2011 13:19
:):):):):)
цитирай
9. ketcakuatl - ИМАМ ЕДНО УТОЧНЕНИЕ
24.05.2011 20:51
От името на всички емигранти. Близка и мила не може да ни е държавата, защото тя е като мащеха за всинца ни, и нас ни прокуди немили -недраги! Под държава се разбират институциите, които налагат, организират, ръководят обществения живот. Майната и на тази държава като нашата, ние милеем за РОДИНАТА. Това са много различни неща.
цитирай
10. min11hetep - Благодаря за уточнението, Митко!
24.05.2011 21:16
Винаги, когато се използват прилагателните "близка и мила" ги свързвам с родина, по подразбиране.
Но все пак е добре и да си го кажем ;)

Честит празник! :):):)
цитирай
11. vladun - Безпощадни изводи. Благодаря, че ...
24.05.2011 21:38
Безпощадни изводи. Благодаря, че огласи резултатите от това проучване!
цитирай
12. min11hetep - Да, Vladun -
25.05.2011 06:54
право куме в Очи... ;) За неспособността ни да създаваме общност... И започнах да се питам, а какво е "общност"? Група от хора, обединени от една идея? В която личните интереси отстъпват пред общите? С готовност за жертва на егоцентричните желания и стремежи? За да си полезен с работа за другите? Толкова ли е утопична "общността" за българите, и в частност за мен, че дори нямам ясна представа каква е същността й?

Поздрави и хубав ден! :):):)
цитирай
13. monaliza121 - Отговорът
25.05.2011 12:49
min11hetep написа:
Да, така е. Но защо забравят после... за доверието и вярата в другия, в себе си?



Отговорът е в приказката "Лъжливото овчарче". което все лъжело хората, че вълк е нападнал стадото му и после им се подигравал на съпричастността. Когато това наистина се случило, никой вече не му повярвал.
цитирай
14. анонимен - Ние българите обичаме да се само...
25.05.2011 15:28
Ние българите обичаме да се самобичуваме , но когато друг ни удари шамар , много ни боли ...:))))
Време ни е да пораснем , струва ми се.
Много е трудно за хора , които са били заключени в клетка да повярват в свободата си.На много от тях им се ще да се върнат отново в клетката . Не е лесно да прекараш 45 години в затвора - това са две поколения и ще са необходими още много години за да настъпи промяна. Тези неща се виждат по- лесно отстрани , отколкото когато си "вътре".
За съжаление , няма радост в очите и спонтанност в поведението на повечето хора. Тези неща се набиват в очите на хора като мен, живяли повече от 25 години извън страната , особено когато е имало по-голям период на "незавръщане"- сякаш си забравил как беше последния път и всичко започва отначало. Това е факт и така ни възприемат хората отвън , казвам го с горчивото съзнание на човек , когото това нещо го боли.
Не мисля , че има лесна рецепта. Иска се време , търпение и вяра в бъдещето. И нека бъдем по-добри едни към друг !:)
цитирай
15. min11hetep - Здравей, Мона Лиза! :)
25.05.2011 21:10
Т.е. хората не се раждат недоверчиви, но... с течение на времето стават, за жалост.
Колко ли трябва да е силен човек и вярата му, че доверието е пътят към сърцето на
другите, за да не се превърне във вълк за тях? Предполагам, че са малцина тези,
които успяват да устоят на псевдоетиката на заобикалящата ги среда...

Благодаря ти от сърце и хубава, топла и спокойна вечер! :)
цитирай
16. min11hetep - Привет, Анан. 14! :)
25.05.2011 21:18
анонимен написа:
Ние българите обичаме да се самобичуваме , но когато друг ни удари шамар , много ни боли ...:))))
Време ни е да пораснем , струва ми се.
Много е трудно за хора , които са били заключени в клетка да повярват в свободата си.На много от тях им се ще да се върнат отново в клетката . Не е лесно да прекараш 45 години в затвора - това са две поколения и ще са необходими още много години за да настъпи промяна. Тези неща се виждат по- лесно отстрани , отколкото когато си "вътре".
За съжаление , няма радост в очите и спонтанност в поведението на повечето хора. Тези неща се набиват в очите на хора като мен, живяли повече от 25 години извън страната , особено когато е имало по-голям период на "незавръщане"- сякаш си забравил как беше последния път и всичко започва отначало. Това е факт и така ни възприемат хората отвън , казвам го с горчивото съзнание на човек , когото това нещо го боли.
Не мисля , че има лесна рецепта. Иска се време , търпение и вяра в бъдещето. И нека бъдем по-добри едни към друг !:)


Мисля, че не само тези, които са извън страната ги боли - със сигурност има хора и в България, които си дават сметка за положението, но синдромът на колективното безхаберие ги повлича и тях. Но, според мен има и нещо друго. Защото помня първите години на "демокрацията", стачките, надеждата... И всеки път е едно и също. И не знам къде е истината. Кой е по-силен духом? Този, който всред чужди оцелява, или сред "своите" на ръба на минимума, на инат? Питам си просто (риторичен въпрос ;)) и отговор не чакам...

И да, нека бъдем по-добри един към друг! :):):) Хубава вечер! :):):)
цитирай
17. karaiany - Здравей, Мин ! Не зная поради к...
26.05.2011 03:17
Здравей , Мин !
Не зная поради какви причини моят коментар излезе като анонимен, тъй като аз никога не коментирам анонимно.
Както и да е :синдромът на колективно недоверие , както ти го нарече е характерен за цяла Източна Европа . Истината е , че не познавам първите години на демокрацията , тъй като отдавна не живеех в БГ , но ти вярвам. Чувал съм го от много хора.
Единственото друго място в света/изключая Източна Европа/, където съм го почувствал е New York , но този град е паталогично различен от повечето други градове в Щатите и то е разбираемо.
Да бъдем по-добри към другите , както и към себе си. Аз не вярвам в лозунга "Дайте да променим света" , тъй като е абсолютно погрешен. "Дайте да променим себе си " е нещо съвсем друго. Точно това трябва да правим, в такова нещо аз вярвам , другото е вятър и мъгла .
цитирай
18. min11hetep - Здравей, Караяни! :)
26.05.2011 06:49
И аз не знам защо коментарът ти излезе анонимен, но няма проблем :)

Напълно споделям убеждението ти, че "ако искаш да промениш света, промени себе си" :) и че промяната трябва да започне от нас самите. Но, знаеш, че винаги е по-лесно някой друг да е виновен, да очакваме от другите да бъдат различни... Защото работата в градината на собствената ни душа изисква смелост, търпение, смирение... Сила е да признаеш пред себе си, че си слаб и да потърсиш/поискаш помощ; да видиш собствените си недостатъци, но не с болезнено самосъжаление и/или безпощадно самобичуване, а с твърдата решимост и непоколебимост да ги преодолееш... Да приемаш себе си, да се превъзмогваш с още едно и още едно усилие, въпреки разочарованието (от случващото се около теб), въпреки неразбирането (към теб), въпреки убежденията на другите... T.e. важното е да си гледаш градината, каквото и да става около теб, защото един е съдникът ни и съвестта никога не мълчи. Страшно е обаче, когато закрещи :)

Хубав ден ти желая от сърце! :):):)
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: min11hetep
Категория: Поезия
Прочетен: 929970
Постинги: 392
Коментари: 4803
Гласове: 51315
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930